fbpx

Trenuj OBECNOŚĆ

Dzień dobry z wioski! Ten wpis planowałam już od dawna, ale wypadł na czas dla niego idealny. Obecna chwila jest być może najlepszym z możliwych momentów, żeby skupić się na TERAZ. Dzisiaj chyba większość umysłów zakotwiczonych jest w przyszłości. Pytania “co dalej?” i “kiedy to się skończy” zadajemy sobie przy śniadaniu i przy kolacji. I przy podwieczorku😊 😛.

Wbrew pozorom, bycie Obecnym, rozumiane jako doświadczanie aktualnych bodźców, wcale nie należy do prostych. Skłonnemu do analiz umysłowi ludzkiemu trudno BYĆ TU, kiedy nie wie, co będzie potem albo tak bardzo go boli to co było kiedyś.

I przykład prosty będzie, z życia.

Prysznic.

Stoisz sobie pod strumieniem ciepłej wody i myślisz… Ile to dzisiaj do zrobienia? Czy szef będzie zadowolony z projektu? Ile to czasu jeszcze do wakacje i czy zdążysz schudnąć😛? Dlaczego Mężu wczoraj miał kiepski humor? I tak dalej…

A przecież taki prysznic to bogactwo bodźców, przyjemnych jak truskawki ze śmietaną w letnie popołudnie. To przyjemne ciepło wody, jej ciężar, monotonny i uspokajający szum. To rozluźnione mięśnie i rozgrzane ciało. To zapach ulubionego żelu pod prysznic. To chwila ciszy. Chwila dla ciebie. Warto być w niej obecnym.

O obecności w ubiegłych latach niewiele się mówiło. Dopiero popularyzacja filozofii Midnfulness i badań Jona Kabata-Zinny, prawiły, że BYCIE UWAŻNYM zyskało trochę rozgłosu. To dobrze, bo za pomocą kilku prostych technik możemy poprawić jakość swojego życia: polepszyć nastrój, obniżyć poziom stresu, wygrać z bezsennością i poczuć się bezpieczniej.

Jak nie przegapić siebie samego w danej chwili?

1.Zwróć uwagę na ciało.

Skierowanie myśli na ciało, pomaga nam nastawić cały umysł na TERAZ. Bo ciało istnieje w danej chwili, jest teraźniejszością. TO W TYM MOMENCIE mam napięte ramiona i mogę je rozluźnić, to w tym momencie zaciskam szczęki i mogę przestać ro robić, w tym momencie burczy mi w brzuchu i muszę spałaszować kanapkę z tuńczykiem i ogórek. No ba😛! (O ciele i napięciach w ciele poczytasz też TUTAJ, TUTAJ I TU).

2. Zrób zdjęcie tej chwili

Można to potraktować jako zabawę. Zatrzymaj się w tej chwili. Tej obecnej i zrób jej zdjęcie swoją pamięcią. Siedzisz teraz na fotelu? Rozejrzyj się dookoła. Zwróć uwagę na szczegóły, spróbuj dostrzec detale na które wcześniej szkoda Ci było uwagi. Spójrz na swoje otoczenie uważnie i zaręczam ci, dostrzeżesz coś nowego, mimo że siedzisz na kanapie w swoim mieszkaniu. I trenuj tak gdziekolwiek będziesz- na przystanku, w parku, na spacerze. Rób zdjęcia chwil.

  3. Kieruj myśli na teraz.

Czasem myśli uciekają. Roztrząsasz to co było (roztrząsasz po raz 156😛) albo martwisz się co będzie. Staraj się zawracać myśli do chwili obecnej. Jeśli idziesz do pracy, staraj się skupić na swoich doznaniach- promieniach słońca na twarzy, szumie drzew, twarzach, które Cię mijają, fasadach kamienic, czy co tam masz po drodze😛. Jeśli myśli odbiegają za daleko w przód lub w tył przyciągaj je do siebie i przypominaj o tym, że żyjesz teraz. Dzięki takim ćwiczeniom Obecność szybko wejdzie Ci w nawyk.

4. Ćwicz z rodzynkiem.

Popularne ćwiczenie z ruchu mindfulness. Masz zjeść rodzynka, malusiego rodzynka, ale ale! Masz go jeść powoli i po kolei angażować każdy zmysł w proces jedzenia. Skieruj uwagę na rodzynka poprzez zmysł wzroku, węchu, sprawdź jaki ma kolor, kształt, jak pachnie itp. Ważne, żeby cała twoja uwaga skupiona była na rodzynku. I uwaga… To nie musi być rodzynek, jak nie lubicie. To może być kanapka z tuńczykiem i ogórem, też wyjdzie😛 😛 😛.

5. Pozwól sobie obecnym nie być.

To, że myślimy czasem o przeszłości i zamartwiamy się o przyszłość, to normalne cechy gatunku ludzkiego. Dzięki temu ludzie wymyślili koło i wiele innych przydatnych rzeczy. Więc bez przesadyzmu, ok😛 😉? Ważna jest ilość czasu, jaką poświęcamy na bycie TU i TERAZ. Obecność zdecydowanie powinna przeważać w ciągu całego dnia. Ale myśli zakotwiczone w przyszłości czy przeszłości będą się pojawiały, te negatywne także. Nie uciekaj od nich. Zauważ je, zaakceptuj, a jeśli powracają zbyt często i nie prowadzą cię do nowych działań i wniosków staraj się skupić na chwili obecnej. To wtedy zjedz rodzynka.

Albo tuńczyka, bo tuńczyk mi dziś chodzi po głowie😛 😊.

Trzymajcie się dzielnie!

Spodobał Ci się wpis? Śledź mnie na Instagramie i Facebooku

Brak komentarzy

Napisz komentarz